Raduta
Už tradične, tak ako niekoľko posledných rokov mám 1.júna naplánovanú výpravu na VN Kráľová, kde sa mi podarilo uloviť nádherné kapry, ale takisto prežiť aj množstvo dní bez jediného záberu. Kto pozná Kráľovú, vie o čom hovorím. Ešte teraz mám pred očami súboj s nádherným 113 cm dlhým šupináčom,  ktorého som ulovil na jednej z mojich predchádzajúcich výprav.
Mením plány.
Na jednej z prezentačných akcií firmy JET FISH sa stretávam s mojim kamarátom Šunesom a dostávam zaujímavú ponuku zúčastniť sa výpravy na Radutu, termín odchodu je rovnaký ako moja výprava na Kráľovú, takže problémy s vybavovaním dovolenky odpadávajú a preto túto ponuku s nadšením prijímam.
Štvrtok 30.5. prichádzam do Bratislavy s naloženým autom až po strechu, parkujem pred predajňou JET FISH. Po príchode môjho parťáka Kalyho si vyzdvihujeme objednaný boilies a začíname prekladať všetky veci z môjho do jeho auta ( je až neuveriteľné koľko toho berieme). Po necelých dvoch hodinách za výdatného dažďa je konečne auto aj vozík naložené úplne na prasknutie. Čakáme ešte na ostatných a večer v zostave: ja, Kali, Šunes,Kuko a Pavel konečne vyrážame smer Raduta. Cesty sme sa trocha obávali zo Šunyho rozprávania. Diaľnica končí kúsok za Budapešťou, cesta Rumunskom pokračuje cez dediny, hory a horské prejazdy. Pred Bukurešťou je 100km úsek diaľnice, ktorá pokračuje aj za mestom až k pobrežiu Čierneho mora. Prekvapilo nás, že Rumuni stále budujú, opravujú staré komunikácie. Množstvo úsekov starej cesty už kopíruje nová diaľnica zatiaľ ešte vo výstavbe, ale podľa môjho predpokladu do dvoch rokov bude cesta na Radutu plynulá po novej autostráde, čo určite skráti nekonečnú starú cestu. Už aj posledné kilometre cesty pred jazerom, ktorú mnohý nazývali tankodrom opravili. Súvislý nový asfalt končí až pár metrov pred hotelom a niektoré cesty okolo jazera sú taktiež opravené. Cesta ubehla bez väčších problémov (okrem zastávok na tankovanie ideme nonstop). 1200 km máme za sebou a v piatok okolo 16 h stojíme pred hotelom Raduta. Po príchode správcu vyberáme na mape lovné miesta, výber toho nášho prenechávam na Šunyho, predsa len to tu pozná najlepšie, platíme povolenky (cena na osobu je 300€/týždeň) a konečne sa  môžeme presunúť na miesta začať s vybaľovaním. Prejazd posledných kilometrov sťažila nočná búrka a lejak deň pred našim príchodom. Poľné cesty boli rozbahnené a rozbité od častých prejazdov traktorov. Naše autá 4x4 zvládli aj tieto posledné nástrahy a mohli sme sa začať venovať už len rybárskym veciam.  Šuny nám dáva krátku prednášku kde a ako sa tu chytáva. Podmienky na lov sa tu často menia. Voda v priehrade je podľa neho klesnutá asi o 1,5 metra. Správca nám povedal, že problém je v priehradnom múre. Prepúšťa viac vody ako je treba a financie na opravu nemajú. Z rozsiahlej plytčiny v ktorej okolí sa chytáva je ostrov obývaný pelikánmi. Tak rozsiahla kolónia tu je po prvý raz. V minulosti tu bolo možné sporadicky zahliadnuť jedného pelikána, ktorý sa zdržal deň, dva a odletel.
Stojíme na brehu jazera a predo mnou sa rozprestiera vodná plocha jednej z najväčších zátok na jazere asi 150 hektárov, nikde žiadni rybári, len na opačnom brehu vidím dva bývaky, najradšej by som okamžite vyrazil na vodu a pozavážal všetky udice. Do večera zostáva len niekoľko hodín, tak stíham akurát postaviť tábor a unavený padám na lehátko, nevládzem ani nahodiť udice, kapry musia počkať, chvíľu ešte počúvam vyhadzujúce sa ryby a zaspávam. Ráno za svitania ukladáme tyčovky, kŕmime a zavážame všetkých osem udíc, dve ukladáme hneď pod breh na zlom z dvoch na šesť metrov, ďalšie na hranu lavice, ktorá sa nachádza 150 metrov, od brehu hĺbka tu stúpa na 3,5 metra. Poslednú udicu zavážam do vzdialenosti 420 metrov na najplytšie miesto do hĺbky 2,6 metra. Po troch hodinách sú udice konečne vyvezené. Sedíme, popíjame kávu, plní očakávaní pozorujeme hladinu. Prvý záber prichádza poobede na najvzdialenejšiu udicu.  Sadám do člna a po chvíli už zdolávam amura vážiaceho 12 kg. Do večera sme bez záberu a tak si na prvého rumunského kapra musíme ešte počkať. Nad ránom mám záber na udicu položenú hneď pod brehom, zasekávam a na druhom konci cítim kapra. Nijak zvlášť nebojuje, preto sa rozhodujem zdolať rybu z brehu, po chvíľke mám v podberáku prvého rumunského kapra. Váha ukazuje 18,5 kg.
18,50kg
Neuveriteľné, môj prvý kapor na Radute a hneď takýto pekný šupináč, boilies BIOSQUID opäť nesklamal. Kaprom naše nástrahy chutia, takže zábery prichádzajú v pravidelných intervaloch na všetky udice, niekedy aj na dve naraz. Denne tak mám 6 – 8 záberov, váhová kategória kaprov je 10- 15 kg, amurov 10 – 14 kg. Jediným problémom je stále viac amurov, preto sa rozhodujem zmeniť taktiku, obmedzujem kŕmenie na minimum a zväčšujem priemer boilies na 30 mm. Funguje to, zábery od amurov prestali úplne a hmotnosť ulovených kaprov stúpla, všetky zdolané ryby sú vo váhovej kategórii 15kg+. Dni ubiehajú rýchlo, panuje nádherné počasie, teplota okolo 30 stupňov, znie to až neuveriteľne keď prichádza správa z domova o povodniach na Slovensku. Našich sedem dní ubehlo ako voda, prichádza posledná noc a ja stále nemám kapra cez 20 kg. Zo spánku ma budí záber, vyrážam na vodu a po chvíľke so sklamaním zisťujem, že je to opäť amur. Rybu vypínam ešte na vode a nanovo pokladám udice k bójke, tentoraz však vôbec neprikrmujem, musí stačiť len montáž s jednou 30 mm guličkou SCOPEX-OLIHEŇ. Do hodiny prichádza záber na prevezený prút a je hneď jasné, že mám kapra. Sadám do člna a idem za rybou, ktorá vymotáva z môjho navijaku jeden meter za druhým. Zhruba po 10 minútach sa konečne dostávam nad kapra a začína zdolávanie, nádherný súboj končí úspešne, v podberáku mám vyše metra dlhého šupináča. Na brehu ho  nedočkavo vážim, ale váha opäť zastavuje pod 20 kg, šupi má len 17,5 kg.
17,50kg
Bol to posledný kapor našej výpravy, ráno balíme a odchádzame domov.
Sumarizujeme týždeň prežitý na Radute, vo dvojici sa nám podarilo uloviť cez 30 kaprov od 10 do 18,5 kg a asi rovnaký počet amurov od 10 do 14 kg. Na kŕmenie sme minuli 50 kg boiliesu a 20 kg peliet. Najúspešnejšou nástrahou bol jednoznačne boilies LEGEND BIOSQUID a JET1. Raduta nás nesklamala, ešte dlho budeme spomínať na nádherné súboje s kaprami a brutálne výpady amurov